Copyrighted DeadRoseRealm

Friday 18 March 2016

I [|Rambut biru Darien|]

 _______________________________________________________

 Copyright © 2016 Rozaline. All Rights Reserved.

_______________________________________________________


"Don't tell father I did this, okay?" dia berbisik ke telinga anaknya dalam nada yang sangat, sangat perlahan.

"Pa—pa?" anak perempuannya teragah-agah dalam menyebut perkataan itu.

Sirenia Hibriyah tersengih, dia menggeleng kepalanya.

"Oh, I forgot my baby girl is only 11 months old. Of course you wouldn't tell papa about my little secret right? Silly me," Terasa agak bodoh pula dirinya ketika itu. Bayi perempuannya takkan pecahkan rahsianya kepada gerangan itu sebab bayinya cuma tahu mengeluarkan perkataan mama dan papa saja.



Sirenia mengucup pipi gebu bayi perempuannya yang bernama Delina Sascha dan meletak Delina kembali ke dalam baby cotnya dengan cermat. Mata biru terang Delina yang besar terkelip-kelip melihat mamanya yang cantik memakai dress berwarna merah hati.

Sirenia menghela nafas sambil tersenyum. Sungguh dia gembira dan bangga kerana dikurniakan anak secomel dan sihat seperti Delina. Berkat doa ibu bapanya, ibu bapa mertuanya dan doa mereka suami isteri.

Bercakap tentang suami isteri...

"Sirenia what have you done to my shampoo??!!" jeritan kuat suaminya kedengaran jelas dari bilik air, membuatkan bibir munggil Sirenia merekah membentuk senyuman yang paling nakal yang pernah diukirnya.

Tetapi kebahagiaannya tamat di situ saja apabila Baby Delina mula menangis. Mungkin kerana terkejut mendengar jeritan ayahnya.

"Sirenia!!"

Sirenia menjulingkan matanya ke atas dan tanpa menghiraukan suara suaminya yang terpekik dari bilik air, dia menghampiri baby cot kemudian membawa Baby Delina ke dalam kendongannya semula.

"I'm sorry baby girl, your father is so loud that you have to keep your eyes open. But that's okay, nanti mama suruh papa ambil cuti dan jaga baby girl. Biar mama pergi kerja, so you two will have sooo much fun!" ujar Sirenia dengan penuh ceria dan Baby Delina dikendong ke kiri dan kanan sambil bibirnya mengeluarkan melodi yang perlahan dan bila didengar baik-baik, rupa-rupanya Sirenia sedang menghumming tune lagu Brahms Lullaby yang dinyanyikan oleh Jewel.


Lullaby, and good night, in the skies stars are bright.
'Till the sky's bright with dawn, when you wake with a yawn.
May the moon's silvery beams bring you sweet dreams.
Close your eyes now and rest, may these hours be blessed


"You do know it's daylight right? This is morning baby, not nighttime," suara seorang jejaka berbisik di telinganya, membuatkan darah panas Sirenia berderau dan segera dia berpaling ke belakang. Baby Delina didakap lebih erat dan rapat ke dadanya.

Buat seketika, sepasang mata turquoise itu terbeliak besar kemudian selepas beberapa minit dia berada dalam keadaan itu, ketawa halusnya meletus kuat di dalam bilik tidur mereka. Baby Delina yang sudah terlelap mula bergerak-gerak, menandakan bayi kecil itu terganggu dengan bunyi bising yang dibuat mamanya.

"Oh gosh Darien! Your hair!" rasa nak pecah perutnya melihat keadaan rambut Darien. Mahu saja dia ketawakan Darien sekuat hatinya namun bila memikirkan tentang Baby Delina, terus dia memperlahankan suaranya yang sedang galak mengetawakan suaminya.

Darien mendengus, "Ha ha. Lawak ke sayang? Saya tahu ini mesti kerja awak kan? Baby why did you did this?" Darien menyoal dan wajahnya yang putih mula kemerahan seperti dia akan menangis dalam bila-bila masa. Tangannya meramas-ramas rambutnya yang dah bertukar warna dari hazel ke warna biru gelap.

Mengenangkan Sirenia ialah isterinya yang membuatkan dia menahan sabar. Kalau orang lain yang buat haru terhadap syampunya, mahu lebam wajah orang itu dikerjakannya. Sudahlah jam lapan nanti dah kena masuk kerja. Macam mana dia nak pergi kerja dengan keadaan rambutnya seperti itu?

"Kenapa saya buat macam itu? Hmm, kejap eh, let me reminiscence first..." Sirenia acah-acah cuba mengingati sesuatu sambil jari telunjuk mengetuk-ngetuk dagunya. Baby Delina kelihatan dah kembali melelapkan matanya. Langsung tanpa memberi jawapan yang begitu dimahukan Darien, Sirenia melangkah menuju ke baby cot dan Baby Delina kembali diletakkan di dalamnya. Sirenia tersenyum melihat Baby Delina yang sudah semakin hanyut dalam lenanya. Begitu mudah Baby Delina didodoikan dan itu membuatkan kerjanya dan Darien menjadi bertambah mudah kerana mereka tak memerlukan masa yang banyak untuk menidurkan bayi perempuan mereka.

"Baby why did you did it?" Darien yang memang jenis tak mempunyai nilai kesabaran yang tinggi mula merengek mahukan jawapan dari isterinya. Kadang-kadang Sirenia sendiri tertanya-tanya adakah suaminya masih lagi berfikiran seperti kanak-kanak atau seorang lelaki dewasa? Merengek tak tentu masa mengalahkan Baby Delina rengekannya.

"I did it because... you didn't wake me up this morning!" cemuh Sirenia dan dia keluar dari bilik tidur mereka untuk pergi ke dapur. Darien yang masih lagi bertuala terus mengekori langkah isterinya yang laju. Walaupun dia tahu agak pointless kalau dia nak juga bertekak dengan Sirenia tetapi kalau sehari tak bergaduh mulut dengan isterinya, takkan pernah lengkap harinya.

Darien segera meraih isterinya ke dalam pelukannya ketika wanita itu sedang sibuk membancuh kopi di dalam teko vintage mereka.

"Hanya kerana itu je awak bluishkan rambut saya?" soal Darien tak percaya, dagu tajamnya direhatkan ke atas bahu Sirenia yang terlindung oleh fabrik gaun yang dikenakannya untuk pergi ke pejabat.

Sirenia mula rasa tak selesa, badannya menjadi hangat semacam walaupun dia memakai dress. Semua itu gara-gara Darien yang sedang memeluknya tanpa segan silu.

"Pergi pakai bajulah Darien. Habis basah baju saya sebab awak!" Sirenia berpura-pura marahkan suaminya walaupun sebenarnya bibirnya hampir merekah untuk mengukir senyuman.  Dengan Darien, memang mustahil kalau dia nak berasa marah dengan jejaka kacak yang dah selamat menjadi suaminya itu. Ada saja sesuatu yang akan dilakukan Darien yang akan membuatkan kemarahannya terhadap lelaki itu hilang begitu saja.

Darien mengeratkan lagi pelukannya pada pinggang wanita yang terlalu dicintainya, seolah-olah tak mahu melepaskannya.

"I'd rather be in this position with you. You smell like something I wanna eat, baby," Dengan nada sensual Darien menuturkan ayat-ayat itu dan bibir nakalnya mula meninggalkan kucupan layang-layang pada bahu Sirenia kemudian perlahan-lahan meliar ke leher isterinya.

Sirenia mengelak ke tepi bila bibir Darien semakin menghampiri tepi bibirnya. Jantungnya berdegup kencang, nafasnya menjadi tak teratur kerana kelakuan intim Darien ke atasnya pada pagi ini. Pagi-pagi lagi Darien mahu menggodanya!

Darien membelai rambut coklat gelap isterinya yang lembut, dan tanpa amaran dia menolak perlahan kepala Sirenia supaya wajah isterinya itu dekat dengannya. Tak berpuas hati dengan penolakan Sirenia terhadapnya sebentar tadi yang membuatkan dia bertindak seperti itu. Tak pernah ada mana-mana perempuan yang berani menolak sentuhannya lagi sebelum dia mengahwini isterinya.

But, just drop that subject for now because its all in the past.

Sirenia lantas memegang tangan Darien yang melekap pada perutnya dan sedaya upaya dia cuba merungkai pelukan ketat Darien namun dia tak berjaya untuk membuatkan lelaki itu melepaskannya. Semakin erat Darien memeluknya lagi adalah.

"Ien, we need to get Baby Delina to my sister now if we don't want to be late to our offices. This can wait," Sirenia memujuk dan sekali lagi wajahnya dijauhkan dari bibir merah suaminya yang tak tahu nak duduk diam.

Darien mengeluh, "Aww Sirenia darling, don't be like this hmm? It won't take much of our time, I promise. Maybe like 20 minutes? Lagipun sekarang baru pukul 7..." Darien jeda seketika, matanya yang merupakan campuran warna coklat cair dan hijau daun mengerling ke arah jam dinding. "1 minit pagi. Yeah definitely we have the time for some make-up session and plus, our baby girl is sleeping so better now than later," pujuknya sambil membenamkan hidung mancungnya ke dalam rambut lebat Sirenia yang memang sudah menjadi kegemarannya.

Sirenia mendengus, tanpa memberi apa-apa respon kepada Darien dia kembali menyambung kerjanya yang tergendala tadi. Lebih baik dia gunakan masa itu untuk mengisi perutnya dan menguruskan keperluan Baby Delina. Macamlah Darien tak boleh menunggunya. Malam ini mereka tiada apa-apa rancangan jadi bolehlah mereka berdua meluangkan masa bersama. Kalau pagi ini?

Sirenia menggeleng kepalanya. Mereka dah kesuntukan masa untuk bermesraan macam dulu, sewaktu mereka tidak mempunyai anak. Sekarang keadaan dah berubah. Dulu berdua, sekarang bertiga jadi tugas mereka sebagai suami isteri bertambah dan dia gembira dengan perubahan itu.

Dan Darien perlu memberi kerjasama dalam menguruskan keadaan yang serba berubah ini. Kalau hanya dia seorang memang mereka takkan dapat menguruskan keluarga mereka dengan teratur.

"Darien, it can wait. I'll promise tonight I'll give you my undivided attention but for now, let's focus on our daughter and works," tangan sasa Darien sekali lagi cuba dirungkaikan dan kali ini berjaya kerana Darien sendiri yang melepaskannya.

Darien mendengus, dia berpeluk tubuh dan tanpa berkata apa-apa dia pergi ke peti ais lalu membukanya untuk mengambil sekotak susu, minuman kegemarannya pada waktu pagi, semasa bersarapan.

"You are no fun babe, really no fun. Boring as héll," katanya selamba sambil memejam kedua matanya ketika cairan susu segar itu mengalir masuk ke dalam kerongkongnya. Namun, sudah namanya Darien, kenakalannya tetap akan terserlah juga. Dalam diam dia membuka sebelah matanya untuk melihat reaksi isterinya.

Sirenia berhenti mengacau kopi yang sedang dibancuhnya, kepalanya ditoleh ke belakang sedikit, betul-betul ke arah di mana Darien sedang berdiri, menyandarkan tubuhnya ke pintu peti ais.

Darien meneguk liur gerun, seluruh isi perutnya memulas hanya kerana jelingan tajam yang Sirenia berikan kepadanya.

"Apa yang awak cakap tadi sayang?" soal Sirenia dengan suara yang sungguh lembut dan manis.

Darien membetulkan sandarnya pada pintu peti ais, wajahnya berkerut-kerut cuba memikirkan cara untuk mengelak daripada menghadapi situasi itu.

"Cakap apa? Saya tak cakap apa-apa lah," dalih Darien. Dia memang kecut bila berhadapan dengan Sirenia versi itu. Hanya Tuhan saja yang tahu betapa Sirenia boleh menjadi seorang wanita yang sangat menyeramkan bila dia mula menggunakan intonasi suara yang lembut dan manis ketika berbicara dengannya.

Cukuplah sekali dia terkena, dia rela pakaikan lampin Baby Delina daripada menghadapi Sirenia versi menyeramkan itu.

Sirenia tersengih, nampaknya dia seronok melihat Darien bereaksi tak senang duduk di hadapannya. Tahu pun takut. Mulut itu kalau tak jaga, memang tak boleh. Mujur Baby Delina berada di dalam bilik mereka, bukannya berada di dalam dapur.

"Well if you want to pretend like you never said bad word just now, I'm going to pretend like I don't say any too, right now," sinis Sirenia kemudian dia kembali menyambung mengacau kopinya.

Darien menjongketkan sebelah keningnya, dia betul-betul tak faham apa yang isterinya cuba katakan. Ya, dia tahu Sirenia marah kepadanya kerana menyebut perkataan tak elok tadi kerana bak kata Sirenia kesayangannya 'Don't curse because it'll do damages to our daughter.'

Nampaknya Sirenia mahu anak perempuan mereka 'bersih' dan tak dicemari dengan kata-kata yang tak elok semasa proses tumbesarannya.

Dan Darien adalah jenis lelaki yang suka menyebut banyak perkataan tak elok. Itu yang membuatkan Sirenia sering memarahinya kerana ada ketika dia akan tersasul di depan anak perempuannya. Tambah-tambah bila dia bersembang dengan perempuan kesayangannya, memang akan ada banyak bad words yang akan digunakannya.

Itu semua kerana dia nak mendapatkan Sirenia ke dalam pangkuan mesranya.

"What are you—"

"Yeah I'm boring so fúck off Darien," lancar dan tajam kedengaran suara merdu isterinya melontar kata-kata itu kepadanya.

Darien terkebil-kebil memandang isterinya, seluruh tubuhnya seakan terkaku bila buat pertama kali dalam hidupnya dia mendengar Sirenia menyumpahnya dengan perkataan tak elok.

Sirenia tak pernah, memang tak pernah dia menyebut perkataan itu.

"What are you looking at? Go and dress yourself before Baby Delina wakes up," arah Sirenia dan tanpa memandang Darien, dia berlalu ke ruang tamu dengan secawan kopi di tangan.

Masih tergamam dan terkebil-kebil, Darien bersiul kecil, "Wow baby, that's hot."

Ya, Darien memang takkan pernah fikir selain daripada itu tentang Sirenia.














No comments:

Post a Comment