Copyrighted DeadRoseRealm

Saturday 19 March 2016

C R E A T U R E S

Copyright © 2016 Creatures Rozaline. All Rights Reserved.

_________________________________________

"We're going back," kata Aunt Karen dan kereta yang baru nak masuk ke kotak parking diundur, terus dengan mendadak Aunt Karen swerved keretanya dan kami kembali berada di atas jalan, kereta bergerak menjauhi Kafe Aiskrim.

Sunglasses dibetulkan dan wajahnya kelihatan lebih pucat daripada biasa. Steering kereta dipegang lebih erat sehingga tulang-belulang penumbuknya kelihatan. Tak cukup dengan itu, Aunt Karen menambah had kelajuan kereta buatkan aku dan Aaron menyandarkan tubuh kami ke kusyen kereta dengan lebih dalam, dan mungkin aku dan Aaron fikirkan perkara yang sama

Kami rela ditelan masuk ke dalam perut kusyen daripada menyaksikan kereta yang dipandu Aunt Karen terbabas dengan kenderaan pacuan empat roda yang lain.

"Karen will you slow down? You're gonna kill us!" marah Aaron dan aku lihat dia semakin erat memegang tali pinggang keselamatannya seolah-olah nyawanya bergantung kepada benda yang tak bernyawa itu.

Cakap orang lebih, aku pun sama naik aje. Buktinya aku sendiri terpandang wajahku dari cermin sisi kereta dan reaksi wajahku lebih teruk daripada Aaron. Dengan rambut mengerbang dan mata bagai hendak tercabut keluar daripada soketnya, aku juga sedang memegang tali pinggang keselamatan dengan seerat-eratnya.

"I can't Aaron! He will catch us and I don't want him anywhere near me or any of us!" balas Aunt Karen dan sekali lagi dia memusing steering kereta dengan tajam, sehinggakan tayar kereta yang dinaiki kami berdecit kuat.

Aku berpaling ke cermin belakang kereta untuk melihat jika ada sesiapa yang mengekori kami.

Dahiku berkerut, "Karen, bertenang okey? Mana ada sesiapa yang nak tangkap kita. Tarik nafas dalam-dalam—"

"Hah! Karen tak perlukan oksigen untuk teruskan kehidupan. Selama 250 tahun Karen hidup, never once in my life I breath in oxygen to keep myself alive. Pathetic human being, they need air for living! When are both of you going to change? Aaron, kau 20 tahun kan? Kenapa masih tak transform? Where are your fangs? Did you hide it from your little sister??"  soal Aunt Karen, membuatkan Aaron memandangnya tajam.

Aku terpempan, "250 years old? Fangs? What are you talking about? Aaron, what is she talking about?" tak mengerti, aku mendesak Aaron supaya menerangkan duduk perkara yang sebenar kepadaku dengan lebih jelas.

Adakah Aunt Karen mengalami masalah jiwa yang membuatkan dia selalu bercakap perkara yang karut-marut? Dan aku juga mula berfikir yang mungkin saja otakku dah tak center kerana dah berapa kali aku ternampak benda yang pelik-pelik dan juga menakutkan.

Baru sehari meluangkan masa dengan Aunt Karen, dah bermacam-macam benda pelik yang aku nampak.

Dalam sehari bermacam perkara yang berlaku.

Jadi apa yang akan berlaku untuk hari-hari yang seterusnya? Bukankah aku dan Aaron akan menetap di rumah Nenek Bea sehingga...

Sehingga bila?

Papa dan mama tak pernah beritahu sehingga bila kami perlu menumpang di rumah Nenek Bea. Mereka cuma mengarah kami supaya pergi ke sebuah petempatan yang bernama Wilayah Ambrogio dan cari alamat rumah nenek kami. Itu sahaja.

"Don't listen to her Aurel. She is trying to messing with your mind," balas Aaron tanpa teragak-agak.

Aunt Karen ketawa, ketawanya mengilai dan sepertinya dia sedang cuba mengawal perasaan marahnya.

"Kau tahu kan Aaron, harinya semakin menghampiri. Sama ada dia seperti kita atau dia ialah Dewi Laut, Dewi Penggoda atau whatever they were called by. Haih, tak sabarnya aku nak mengalami saat-saat Effie transform into her new self," Aunt Karen ketawa kecil, kepalanya digeleng seolah apa yang dikatanya adalah sebuah jenaka.

Aku yang berada di belakang mula berasa tak sedap hati. Betul kata Aaron, Aunt Karen memang sengaja nak kusutkan fikiranku. Tetapi apa motif dia nak bermain dengan mindaku? Aunt Karen aku lihat seperti seorang wanita yang baik-baik saja. Dan dia nampak normal.

Hampir normal.

"Karen, dia tak tahu. Baik kau diam. Belum tiba lagi masanya untuk dia tahu tentang semua itu. If we tell her now, she will freak out. She can't handle it so better you shut your mouth and drive us back to Grandma Bea's house as fast as you can. Malam semakin menjelma dan aku tak nak dia berada di luar rumah bila semua makhluk itu keluar dari tempat mereka, damn, kau tak beritahu makhluk jenis apa yang turut tinggal bersama kita dalam kawasan ni! Damn, damn, damn!" Aaron meramas rambutnya dengan wajah penuh kerisauan.

Sementara aku?

Mata membuntang, mulut ternganga dan mujur tiada lalat yang terbang memasuki mulutku.

Cara Aaron bercakap dengan Aunt Karen seolah-olah mereka telah lama mengenali antara satu sama lain.

"Ha! Alang-alang kau dah tanya, biar aku senaraikan untuk kau jenis makhluk yang turut tinggal di kawasan ni. Bermula dengan vamp—"

"Diamlah Karen! Bukan sekaranglah kalau kau nak beritahu pun. Aurel ada kat belakang kut!" sampuk Aaron dan seketika dia memandangku melalui cermin sisi kereta.

Aku hanya memandang Aaron tanpa riak. Konon nak berahsia sangat. Aaron pun otaknya dah tak center, sama macam aku. Semua ini sebab Aunt Karen, mulutnya yang suka bercakap tentang perkara mengarut, fantasi dan makhluk yang hampir disebutnya tadi...

Ingat aku blur sangat tak tahu apa yang dia nak cakap?

Vampire kan??

Duh, itu bedtime story lah. Dulu mama dan papa suka bercerita tentang makhluk itu sebelum aku ditidurkan. Keluargaku memang aneh. Selalunya parents bercerita kisah dongeng fantasi seperti cerita Puteri Beradu, Puteri Salji, Rapunzel, Cinderella, Pinocchio, Puteri Duyung dan sebagainya tapi mama dan papa lain, mereka bercerita tentang sejarah kejadian vampire atau nama klasiknya pontianak.

Ya, ya PONTIANAK.

Pastikan makhluk Pontianak atau nama modennya Vampire tak berada di luar jendela bilik atau rumah anda. Tetapi kadang-kadang, makhluk itu jenis tak tahu adab, pandai-pandai mencelah masuk ke dalam kediaman manusia. Kalau makhluk itu berada dalam rumah, pastikan anda mempunyai pisau kayu.

Pisau yang diperbuat daripada kayu semata-mata dan pastikan hujungnya tajam seperti hujung mata pedang.

Makhluk itu paling gemar duduk bersembunyi di bawah katil kerana dia akan menyelinap masuk ke dalam mimpi kita usai kita tertidur. Kata mama, makhluk itu suka memberikan gambaran ngeri dalam mimpi manusia.

Gambaran yang sengeri-ngerinya dan kata mama lagi, apa saja yang makhluk itu lakukan kepada kita semasa berada dalam mimpi, akan turut terjadi dalam dunia realiti.

Aku tak faham. Ketika itu aku cuma berusia lapan tahun dan cerita mama dan papa memang berjaya menakutkan aku. Setiap kali aku masuk ke bilik, aku akan mengintai ke bawah katilku dahulu untuk memeriksa sama ada makhluk itu ada ataupun tidak di bawah katilku.

Aku tak nak mengalami mimpi buruk.

Mama beritahu vampire tak menakutkan tetapi makhluk itu teramatlah cantik dan mengagumkan.

Bila mama cakap macam itu, aku bertanya, 'Adakah mama dan papa juga makhluk itu?'

Aku ingat lagi reaksi mereka bila soalan itu terpacul dari bibirku. Mama kelihatan gementar, papa pula tergamam.

'Kenapa Aurelia tanya macam itu?' soal mama, masih gementar.

Aku ketika itu masih lagi seorang kanak-kanak yang suka mendengar cerita jadi tanpa menghiraukan reaksi mereka aku teruskan apa yang ingin kukatakan.

'Sebab mama dan papa cantik dan mengagumkan,' balasku dan tanpa menunggu balasan dari mama aku terus keluar daripada bilik tidurku untuk pergi mengganggu Aaron yang berada di biliknya.

Jadi sedikit sebanyak aku dah tahu juga tentang makhluk vampire itu kerana mama dan papa yang mendedahkan tentang mereka kepadaku.

Tapi aku tahu, itu semua sekadar cerita dongeng yang diuar-uarkan mama dan papa. Makhluk itu tak wujud jadi aku boleh tidur dengan tenang tanpa perlu memikirkan vampire akan menyelinap masuk ke dalam mimpiku.

"We are here and get your sister out of my car. You freaked out like a girl more than your sister Aaron. What a shame," sindir Aunt Karen membuatkan lamunanku terbang begitu saja.

Aku tahu Aunt Karen mungkin mengalami masalah yang membuatkan dia bercakap tentang semua perkara karut itu tetapi tak perlulah aku mengatakan semua itu di depannya. Dia seorang yang baik dan aku tak nak dia terasa bila dia terdengar aku membenarkan kata-kata Aaron yang mengatakan dia cuma mahu bermain dengan pemikiran logikku.

"Jom Aurel, masuk ke dalam. Dah senja dan abang tak nak Aurel duduk di luar lama-lama. Who knows what beings are lurking in the dark? They might come and take you away from me," kata Aaron dan dia memeluk bahuku rapat ke tubuhnya. Langsung aku turut memeluk tubuhku kerana badanku tiba-tiba berasa sejuk yang teramat.

"Sejuk kat luar tu Aaron, Effie. Masuk ke dalam cepat. Nanti nenek sediakan mandian air suam untuk korang," tiba-tiba kedengaran suara Nenek Bea dari dalam rumah. Bila dicari-cari gerangan yang berambut kelabu itu, rupa-rupanya Nenek Bea berada di jendela rumah, sedang memerhati kami bertiga yang baru saja pulang ke rumah.

Aunt Karen bersiul, "Nampaknya mamma juga risaukan Effie. Sepatutnya aku tahu. She is still a human. Ahh bila lah birthday Effie nak tiba? Aku betul-betul dah tak sabar Aaron nak tengok jelmaan dirinya yang baharu. Tapi, haih, tak apalah. Karen masuk dulu eh, Effie? Ta ta," dia melambai tangannya kepadaku dan aku tergamam bila sekelip mata saja dia tiada di depan mata, meninggalkan aku dengan Aaron berdua di luar rumah.

"Sekali lagi dia buat perangai," bisik Aaron dengan nada suara yang tertahan-tahan.

Aku malas nak komen, tetapi mataku liar memerhati keadaan yang hampir gelap. Samar-samar saja matahari yang bercahaya oren, kuning dan merah kelihatan. Ia sudah mahu digantikan dengan bulan.

Kalau waktu malam mesti kawasan rumah nenek seram. Iyalah, dengan hutan yang berada di belakang, kiri dan kanan rumah, bagaimana aku tak beranggapan macam itu?

Bulu romaku merinding naik, rasa sejuk dingin mula menjadi-jadi.

"Dahlah Aurel, jom kita masuk ke dalam," Aaron menarik tubuhku supaya mengekorinya masuk ke dalam rumah.

Tetapi, sebelum aku melangkah masuk ke dalam rumah, aku terdengar seseorang menyeru namaku.

Mulanya aku sekadar mengabaikan suara itu kerana mungkin itu sekadar mainan perasaan tetapi apabila mendengar bisikan terakhir suara itu, terus aku memecut lari masuk ke dalam rumah.

"Kau tak rindukan aku, Aurelia?"

Itulah bisikannya yang membuatkan aku rasa gerun dan tak mahu keluar daripada rumah selepas matahari terbenam.


--------------------------------------------------------------------------------------------------






Cover made by me so all the credits goes to me *wink*






No comments:

Post a Comment